„Dotyk zła” w 5 wersjach

Nakładem brytyjskiego dystrybutora Eureka do sklepów trafiło właśnie limitowane wydanie blu-ray „Dotyku zła”, niesławnego arcydzieła Orsona Wellesa. Dwupłytowa edycja zawiera aż pięć wersji filmu.

„Dotyk zła” to nieśmiertelny klasyk, dziś kojarzony przede wszystkim z otwierającą go, kilkuminutową sekwencją nakręconą w jednym ujęciu. Często zapomina się jednak, że jest to nie tylko doskonały przykład realizatorskiego kunsztu Wellesa, ale też dzieło łamiące ówczesne tabu – moralne, seksualne, rasowe i… estetyczne. Nakręcony w 1958 roku film został wyklęty i przemontowany przez studio, które do tego stopnia zbezcześciło wizję Wellesa, iż ten wystosował do swoich cenzorów pełną krytycznych uwag, 58-stronicową „notatkę”. Dopiero 40 lat później Universal zadecydował o rekonstrukcji filmu z uwzględnieniem rzeczonych wskazówek. W takiej formie „Dotyk…” ukazał się też swego czasu na dvd. Kontrowersje nigdy jednak nie ustały – tym razem krytykowano… format obrazu, sprzeczając się czy właściwa dla dzieła Wellesa jest panorama (1.85:1), czy tryb pełnoekranowy (1.37:1).

Wydanie Eureki wychodzi tym sporom naprzeciw. Na dwóch płytach blu-ray zawarto film w aż pięciu wersjach – rekonstrukcję z 1998 w formatach 1.85:1 i 1.37:1, wersję kinową z 1958 w formatach 1.85:1 i 1.37:1 oraz niedawno odkrytą wersję przedpremierową z 1958 w formacie 1.85:1. Jest to pierwsza tego typu próba – dotychczasowe wydania, włącznie ze specjalną trzypłytową edycją z 2008 oferowały wszystkie trzy wersje filmu tylko w formie panoramicznej.

Wydanie Eureki zawiera także kilka dodatków, w większości przeniesionych z rzeczonej edycji sprzed trzech lat. Są tu aż cztery różne komentarze do wszystkich wersji „Dotyku…”, a udział w ich nagrywaniu wzięli Charlton Heston, Janet Leigh, krytycy F.X. Feeney, Jonathan Rosenbaum i James Naremore. Na płytach znajdują się także dokumenty „Bringing Evil to Life” (21 min.) i „Evil Lost and Found” (18 min.) oraz obszerna, 56-stronicowa broszurka z esejami Wellesa, Françoisa Truffaut, André Bazina i Terry’ego Comito oraz wyczerpującym tekstem objaśniającym wieloletni spór dotyczący właściwego formatu obrazu.

W filmie Wellesa Charlton Heston wciela się w rolę Mike’a Vargasa, meksykańskiego szefa wydziału antynarkotykowego, który bada sprawę bomby podłożonej pod samochód zamożnego Amerykanina. W trakcie śledztwa, notorycznie torpedowanego przez skorumpowanego gliniarza Hanka Quinlana (Orson Welles), jego żona Susie (Jane Leigh) zostaje porwana przez gang szukający na Vargasie zemsty za zabezpieczenie granicy ze Stanami. „Dotyk zła” jest ostatnim studyjnym filmem Wellesa, często traktowanym na równi z „Obywatelem Kane’em”.

[PP / Eureka]

Reklamy
Otagowane

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: